מנהל ההנדסה בעיריית חיפה השיק לאחרונה מערכת "מידע תכנון עיר" להפצת מאגר תוכניות בניין באמצעות רשת האינטרנט. הפתרון שהוטמע בהצלחה מרובה, מבוסס על פתרונות התוכנה של Autodesk: AutoCAD Map 3D, Raster Design ופלטפורמת MapGuide. Autodesk היא מובילה עולמית בפתרונות תוכנה לתכנון דו ותלת מימד לשוקי ההנדסה, התכנון והמדיה ומיוצגת בישראל החברה על ידי אומניטק מקבוצת תים-מלם.
המערכת הייחודית פותחה על ידי צוות הפיתוח במחלקת GIS (Geographic Information System) במנהל ההנדסה של עיריית חיפה ומאפשרת לקבל מידע תכנוני עדכני לכל דורש, משפרת את השירות לאזרח וחוסכת את הצורך בביקורים מיותרים במשרדי העירייה. המערכת מציעה נגישות למידע תכנוני עדכני ומורחב הנוגע למצב התכנוני בעיר ומאפשרת צפייה בתשריטים ובתקנונים של תוכניות בניין העיר (תב"ע) על גבי מפה גיאוגרפית אינטראקטיבית. המערכת מאפשרת לקהל המקצועי, כמו אדריכלים, מתכננים, שמאים ויזמים פרטיים, לקבל מידע תכנוני משלים ביחס לתאי שטח במרחב העיר חיפה.
העיר חיפה, המתפרשת על שטח של כ-74,000 דונם ומאופיינת בטופוגרפיה הררית, מהווה כיום את העיר השלישית בגודלה בישראל, עם כ-270,000 תושבים. כל אזור בעיר מאופיין במבנה ייחודי של תשתיות, שחלקן הוקמו עוד במאה ה-18. מחלקת GIS, הוקמה בשנת 92' ופועלת במסגרת מנהל ההנדסה, וזאת במטרה לגבש מערכת מידע הנדסית אחידה לעירייתחיפה, במבנה של שכבות מידע גיאוגרפיות ולהוות פלטפורמה לקישור מידע עירוני ולהקל בכך על קבלת החלטות. המחלקה מונה כיום 12 עובדים ובכללם אנשי תיב"ם, מומחי GIS ומפתחים. הקמתהשל מערכת מידע גיאוגרפית תכנונית באתר באינטרנט של העירייה מהווה צעד נוסף ביעדיה של המחלקה לשיפור השירות לתושב.
האתגרים
בעיריית חיפה, מסבירים כי האתגר המרכזי היה ליצור תפישה כוללת ביחס למידע הגיאוגרפי העירוני שנאסף על ידי מחלקות התכנון, האחזקה והחינוך על גבי מפה אחידה הנגישה לכל המחלקות באותה עת. במקום גישה מקוטעת שהצריכה אינטגרציה ידנית של המידע הנאסף על ידי המחלקות השונות, האטה את יכולת התגובה של מחלקות ההנדסה והקשתה על יצירת תמונה עדכנית של מפת העיר.
אחד האתגרים המרכזיים קשור במערכת ייעודי הקרקע לתכנון, המאפשרת להציג את זכויות הבנייה בכל חלקה על פי ההוראות של תוכנית בניין העיר הרלוונטית לה. מערכת המבוססת על תהליך שבסופו נקלטת בצורה ממוחשבת 'שכבת קומפילצייה', המייצגת הרצף התכנוני של מרחב העיר חיפה. התהליך דורש עיבוד של כל תוכניות בניין עיר (התבעו"ת) ההיסטוריות, שחלקן עוצבו עוד בתקופת הבריטים. תהליך כזה נערף בדרך כלל זמן רב ודורש איתור מייגע של מסמכים רבים. לפיכך, קיים צורך במערכת שתאפשר הצגה של כל תוכניות בניין עיר אלו ותאפשר לבצע איחוד שלהן ותספק באופן אוטומטי ומיידי את כל הנתונים והמסמכים לגבי כל חלקה בעיר.
עיריית חיפה שמה לה למטרה לצמצם את התהליך הבירוקראטי למינימום ולטרטר כמה שפחות את האזרחים וגורמי הבינוי בעיר. עם זאת, במהלך הגשת בקשה לאישור תוכנית קו בניין, נדרשים הגורמים המעורבים בתהליך האישור להוסיף הערותיהן בצורה ידנית על גבי תוכניות נייר, למרות שאלו קיימים בצורה ממוחשבת לדוגמא, הערת קן מים, ביוב או חשמל. מנהל ההנדסה מקים בימים אלו פיתרון תוכנה מבוסס GIS, שיאפשר הוספה של הערות אלו כשכבה ביחס לתוכנית שמגיש הקבלן או האזרח. פתרון שעתיד להביא להתנהלות מהירה, יעילה ומדויקת יותר.
אתגר משמעותי נוסף נוגע לתאום תשתיות בין גורמי התכנון וההנדסה לפיו נדרשת העירייה לתאם בין מספר גורמים מעוניינים לבצע עבודות אחזקה שונות באזור מסוים בעיר. סיטואציה זו נקראת 'תאום תשתיות' שמטרתה למנוע פתיחה חוזרת של כבישים ומדרכות לצרכי פיתוח ואחזקה – תופעת "ריץ' רץ'", שחייבה את העירייה להקים מערכת גיאוגרפית לפיתרון הבעיה בצורה שמסייעת לתהליך התאום מצד כל הגורמים המעורבים בתזמון אחיד של העבודות ולמנוע הוצאות מיותרות.
עיריית חיפה נדרשת להתמודד עם מגוון רחב של מצבים ארגוניים הדורשים פתרון תהליכי מורכב לביצוע במשאבים ובטכנולוגיות. כך למשל, נושא הטיפול בתקלות המדווחות למוקד העירוני, הציב אתגר בהסרה מהירה של מפגע או שיפור תהליך הרישום לבתי הספר, שהתגלה כפשוט יותר באמצעות מערכת מיפוי גיאוגרפית שמציגה פתרונות לבעיות כגון מכשולים או כבישים סואנים העומדים בדרכו של התלמיד שאמור להגיע בדרך הקצרה והבטוחה ביותר לבית הספר.
"עבור מחלקות התכנון והאחזקה בעיריית חיפה נדרשה מערכת מיפוי אחיד ומעודכנת של התשתיות העירוניות והמידע התכנוני הרלבנטי, תוך יצירת קשר קבוע בין אלמנטים אלו", מסכמים ברשות. "מאגרי המידע הגיאוגרפיים-הנדסיים נדרשים להיות מאורגנים תחת שכבות נפרדות הקשורות ביניהן בקשרגיאוגרפי, כך שניתן לשלוף מידע לגבי כל שכבה בנפרד, ביחס לשכבות אחרות ולבצע ושאילתות בכלצרוף אפשרי. עוד נדרש כי גורמי ההנדסה והתכנון ישיגו שיפור של שיטות העבודה והעלאת רמת השירות לציבור באמצעות ביצוע ניתוחים תכנוניים, ניהול ומעקב".
הפתרון
עם סט לא קטן זה של אתגרים יצאה מחלקת ה-GIS בעיריית חיפה לתור אחר מענה. לאחר בחינה של מספר פתרונות החליט צוות הפרויקט, בראשותם של אריאל וטרמן, מהנדס העיר, ערן וייס, מנהל מחלקת ה-GIS בעיריית חיפה, בני וייס, יועץ המערכת למידע תכנוניורחל בן אשר, מנהלת האגף לתכנון עיר ומנהלת הפרויקט הנוכחי, כי הפתרון יתבסס על פלטפורמת אוטודסק לתחום המיפוי וה-GIS, ויכלול את תוכנת AutoCAD Map 3D שתשמש לביצוע קליטת מידע אודות תוכניות בנייה, ותוכנת Raster Design Autodesk שתאפשר את עיגון קבצי התמונה של התוכניות במפת תחום השטח העירוני, ליצירת מפה אינטראקטיבית מדויקת. בעוד שתי המערכות האחרונות מהוות כלים שולחניים פנים ארגוניים, כלי נוסף, הנקרא Autodesk MapGuide, היווה את הפלטפורמה האינטרנטית להפצת המידע התכנוני על רקע מידע גיאוגרפי משלים. Autodesk MapGuide נועד לשמש את צוות מחלקת ה-GIS כמערכת על בסיסה יפותחו יכולות להצגת מידע שנקלט בשילוב קבצי התמונה של תוכניות בנין עיר, תוך חשיפת מידע תכנוני משלים וקישוריות למערכות הנדסיות ארגוניות.
לדברי הרשות, לבחירה בכלי Autodesk כמענה לאתגרים שסומנו במחלקת ההנדסה, היו מספר סיבות, העיקרית ביניהן היא הסיבה ההיסטורית. " AutoCADמהווה כלי סטנדרטי, מקובל בכל העולם לצורך תכנון גיאוגרפי, כך שאגף ההנדסה בעיריית חיפה בחרה בכלי מוכח שלא הצריך אותה להיכנס להרפתקאות טכנולוגיות מיותרות. מזה שנים רבות ש-AutoCAD משרת את הצרכים השונים במחלקה באופן משביע רצון ומכיוון שאנשי המחלקה היו מיומנים במיצוי היכולות של הכלי, הוחלט שגם הכלים המשלימים יתאמו את הפורמט הנוכחי, וכך אף ייחסך הצורך בהכשרת אנשים לעבודה על כלים חדשים", גורמים ברשות מדגישים כי למרות הסיבות שצוינו, צוות הפרויקט ערך בחינה של פתרונות נוספים, בעקבותיה נמצא שכלי Autodeskמתאימים באופן ההולם ביותר לצורכי מחלקת ה-GIS. נמרוד כנען, מי שהיה עד לא מזמן בצוות פיתוח ה GIS בעירייה מפרט ואומר: "לזכותה של Autodesk יאמר שהיא אינה מהווה סטנדרט בשוק רק בזכות מאמצים שיווקיים, אלא, באמת מדובר בפתרונות התוכנה המתקדמים בתחום, קלים לתפעול ונוחים לשימוש ותחזוקה. כמו כן, פשטות הפיתוח ויכולת ההרחבה של התוכנות על גבי פלטפורמת Autodesk MapGuide אפשרה לעירייה לשמור על עצמאות בפיתוח ומימוש, ללא כל סיוע מגורם שלישי".
לדברי כנען, אחד היתרונות החשובים ביותר שיש למוצר Autodesk MapGuide טמון ביכולת להפיץ את כל נתוני ה-GIS באמצעות דפדפן אינטרנט סטנדרטי ובכך לאפשר הפצה של נתונים בצורה מרוכזת למגוון רחב של צרכנים, על פי מנגנון הרשאות מיוחד. יתרון משמעותי נוסף, טמון ביכולת הפיתוח החזקה המשולבת בפלטפורמה. "יכולת זו אפשרה לבצע הפצה המונית של מידע, תוך שימוש בכלי רשת מקובלים וסטנדרטים. העובדה ש- Autodesk MapGuideעובד בשיטה וקטורית, לפיה משתמש הקצה מקבל לרשותו קווים ונקודות הניתנים להתמרה ושיבוץ בתוכנות אחרות, מספקת יכולות עיבוד רחבים כמעט ומהירות תגובה מדהימה. יכולות אלו, בנוסף ליכולת הפיתוח אפשרו לרשות להרחיב את תוכנת ה- MapGuide לכלי לניהול תכנים גיאוגרפים על ידי המשתמשים עצמם, בסגנון מערכת CMS גיאוגרפית. המערכת המכונה Map Publisher שפותחה על ידי צוות מחלקת ה-GIS בסביבת .NET של מיקרוסופט והיא מאפשרת להיעזר בתוכנת MapGuide לצורך מיפוי שכבות גיאוגרפיות על ידי האחראים על המידע, מיפוי שעשוי להתבסס על שכבות קיימות כגון חלקות, מבנים, דרכים וכו', או קליטת מרכיבים חדשים על רקע של תצלום אוויר. המערכת מאפשרת הוספה של מידע מתאר מכל סוג או לצרף מידע ממאגרים קיימים. כך למשל מיפוי שטחי הגינה מתבצע על ידי מפקחי אזורים מהמחלקה לאחזקת גנים, בהתבסס על שכבת החלקות ותצלום האוויר. כמו כן, ישנה אפשרות להעביר את המידע שנקלט למערכות גיאוגרפיות אחרות לצורכי עיבוד והפקה. בצורה כזו של הרחבת העגל הקליטה הגיאוגרפית אנחנו יכולים להצביע הן על הרחבת הנושאים שנקלטים למערכת ה-GIS והן על ההרחבה בשימוש בכלים אלו. לדברי כנען, עד לאותה תקופה, לא היה בשוק כלי גנרי שאינו דורש עלויות התקנה ומאפשר גם למשתמשי מחשוב פשוטים לקלוט ולאסוף בעצמם נתונים מרחביים ללא צורך בהיכרות כלשהי בכלים גיאוגרפיים. למעשה, עיריית חיפה יצרה פלטפורמת Geo-ERP המקשרת בין כל מערכות המחשוב הרלוונטיות ומאחדת ביניהן. מבחינה זו מדובר במהפכה אמיתית. בעצם, העירייה לקחה מוצר מדף וניצלה את יכולת הפיתוח שהוא מעניק בסביבת .NET לניהול כולל של התכנים הגיאוגרפים בעירייה. כל משתמש במערכת יכול לפתוח חשבון ולקבל בהתאם הרשאות המאפשרות לו רמות שונות של צפייה או אפילו עדכון.
התוצאות
בסוף אוקטובר 2007 הציג אריאל וטרמן, מהנדס העיר, את מערכת ה- GIS 'למידע תכנון עיר' בכנס של פורום של כ- 300 יזמים ואנשי תכנון והנדסה בחיפה. המערכת שלדברי כנען, במשך שנה בוצע בה תהליך טיוב עמוק, על ידי אדריכלי האגף לתכנון עיר בעירייה, זכתה לעניין רב ואף לתשואות של אנשי המקצוע שנכחו בכנס.
כיום המידע העירוני מאורגן ונגיש באופן כזה שהוא מאפשר התנהלות יעילה מול הקהל הרחב כמו גם עבור הגורמים השונים בעירייהוגופי תשתית פנימיים וחיצוניים שנדרשים לשתף מידע ביניהם ולקבל החלטות מרחביות מיידיות ומושכלות יותר.
"המצב בשטח מדבר כיום בעד עצמו", אומרים ברשות. "אם בעבר המידע היה זמין רק בתוכניות מצוירות ועל גבי ניירות שאוחסנו בקלסרים ותיקים בארכיון העיר, כעת המידע התכנוני שנסרק ואורכב, זמין ברשת בגישה חופשית דרך אתר האינטרנט של עיריית חיפה. כל משתמש, בין אם הוא יזם או אזרח שחשקה נפשו לדעת פרטים על חלקה מסוימת, יכול כיום לגלוש לאתר האינטרנט של העירייה, ללחוץ על נקודה במפת GIS אינטראקטיבית ולצפות במידע מלא ביחס לאותה פיסת שטח. הממשק הוא פשוט ונוח ותוכנן במיוחד לשמש ככלי של הקהל הרחב". ברשות מבקשים להדגיש כי מדובר במהפכה של ממש, לאור העובדה שעד לא מזמן כל גורם שרצה לברר מידע ראשוני לגבי חלקה מסוימת היה צריך לחטט רגליו עד למשרדי העירייה שבמנהל ההנדסה ונדרש להגיש בקשה בכתב, לשלם אגרה ולהמתין לתשובה בכתב ביחס לגבי זכויות בנייה המלאות באותו מגרש. המזכירה במשרד היתה שומרת את השאילתות לגבי גושים וחלקות ומנסחת דפי מידע בנוגע לשטחים, מגרשים בפורמט וורד, כאשר תיקיית מסמכים כולה נוהלה על ידי קובץ אינדקס באמצעות תוכנת אקסל. לבסוף, כיוון שהמשרד נדרש לטפל באופן ידני בפניות רבות, הפונה נדרש לחכות תקופה לא קצרה עד לקבלת המידע הרלוונטי לידיו. לדברי גורמים ברשות, "מה שהיום מושג בתוך דקה ארך לא מזמן כחודש ואפילו חודשיים", המסמכים הרלוונטיים – שנסרקו זה מכבר ואוחסנו בארכיב ממוחשב – מוצגים היום 'בהקלקת עכבר' פשוטה על כל חלקה במפה, במסגרת תהליך שנקרא "ייעודיי קרקע". בקרוב מתוכננים שיפורים נוספים של מערכת זו, ביניהם יכולת להציג את שכבת הקומפילציה במטרה לקבל את המידע לגבי המצב התכנוני העדכני ביותר בצורה רציפה, מה שעתיד לחסוך פניות ידניות נוספות לאגף ההנדסה.
"הממצאים מראים שהקהל קיבל את המערכת באופן יוצא מן הכלל ומצוות המחלקה נחסך טיפול בנתח של כ-60% מהפניות – כאשר עבור מרבית 40% הפונים הנותרים נדרשים לקבל מסמכים סטטוטוריים בעלי תוקף חוקי, כך שעדיין חלק מהפונים נדרשים להגיע למשרדי מנהל ההנדסה", אומר כנען ומוסיף, כי הזמן שהתפנה באגף ההנדסה מנוצל בין היתר לתכנון אסטרטגי ופיתוח של פתרונות GIS עתידיים", אומרים ברשות.
אין ספק כי פתרון Autodesk בכללותו אפשר לצוות הפרויקט לערוך סטנדרטיזציה וריכוז של המידע מכל המערכות, שנגיש עתה לכל משתמש בלחיצת כפתור. בתוך כך, המערכת תרמה משמעותית אף לקיצור תהליכי רישוי הבנייה, שזמנם הצטמצם בעשרות אחוזים. "מערכת רישוי יעילה מושכת יזמים, השקעות ותושבים. העובדה שתהליכים מסוימים, שארכו בעבר עשרות ימים, מושגים כיום במהירות, חוסכת אלפי ימי עבודה בשנה ומאפשרת לעובדים להתמקד בפיתוח שירותים טובים יותר לתושבים, במקום בעבודת חיפוש סיזיפית" אומר כנען ומסכם "אנחנו מאוד מרוצים במערכת ה-GIS שלנו וגאים ביותר על כך שהפתרון שיצרנו עלה כ-10% בלבד ביחס לפתרונות מקבילים שהטמיעו עיריות אחרות ברחבי הארץ".